Volg per Email

zondag 9 mei 2021

Als alles al is gezegd en geschreven.. wat is het juiste gerecht en voor wie?

(foto eigen beheer)

Als voor je gevoel alles al is gezegd en geschreven, wordt het dan niet tijd een laatste blog te schrijven dat je niets meer hebt toe te voegen. Alles is nog steeds actueel en zal ook zo blijven.

Hierbij wil ik laten weten dat dit mijn laatste blog is over mijn ervaringen in mijn werk en mijn huidige kijk op de gezondheidszorg binnen mijn werk in het bijzonder. Ik heb geprobeerd al jaren met mensen, mijn patiënten, te werken om duidelijk te maken dat de 1ste verantwoordelijkheid bij de mens zelf ligt. Bij mij in de fysiotherapie kun je de ingrediënten halen om tot een oplossing te kunnen komen van je eigen probleem ten aanzien van je gezondheid. Het is van belang dat de juiste ingrediënten worden aangereikt op basis van goed luisteren naar de mens en hier samen een gerecht van te maken. Een gerecht wat gezondheids-bevorderend is. Van belang is dat dit individueel wordt afgestemd. Dus iedereen heeft baat bij zijn eigen smaak. Wat niet lekker smaakt, voelt of aanvoelt dient gewijzigd en aangepast te worden. Alleen dan kom je tot een optimaal gerecht waar we gezondheid mee kunnen nastreven en minder vatbaar zijn voor ziektes en blessures. 

Dat is en blijft mijn taak, niet meer en niet minder. Hieronder nog eens de titels en link naar mijn stukjes. Lees nog eens en oordeel zelf of iets aan vernieuwing toe is, dan wel mijn stukje of jezelf.


Stappenteller-> https://fysiosportcoach.blogspot.com/2016/11/stappenteller.html

Kippennek-> https://fysiosportcoach.blogspot.com/2016/11/12-11-2016-kippennek-vrij-vertaald-text.html

Aandeanderekantvandelijn-> https://fysiosportcoach.blogspot.com/2016/11/aandeanderekantvandelijn.html

IK, de Zelfhulp Fysio-> https://fysiosportcoach.blogspot.com/2016/11/ik-de-zelf-hulp-fysio.html

Het dijbeen-> https://fysiosportcoach.blogspot.com/2016/12/het-dijbeen.html

De Ruimte Spieren-> https://fysiosportcoach.blogspot.com/2016/12/de-ruimte-spieren.html

Weer of geen Weer?-> https://fysiosportcoach.blogspot.com/2016/12/weer-of-geen-weer.html

Trainen, lood of oud ijzer?-> https://fysiosportcoach.blogspot.com/2017/01/trainen-lood-ofom-oud-ijzer.html

Hup, in de Benen-> https://fysiosportcoach.blogspot.com/2017/01/hup-in-de-benen.html

Gebruiksaanwijzingen en Instructies-> https://fysiosportcoach.blogspot.com/2017/01/gebruiksaanwijzingen-of-instructies.html

De Strakke Buik-> https://fysiosportcoach.blogspot.com/2017/02/de-blokjesbuik.html

De Buik en de Ademhaling-> https://fysiosportcoach.blogspot.com/2017/02/de-buik-en-de-ademhaling.html

..want de blessure is de grens..-> https://fysiosportcoach.blogspot.com/2017/03/want-de-blessure-is-de-grens.html

Bewegen of Sporten tijdens en/of na ziekte-> https://fysiosportcoach.blogspot.com/2017/06/bewegen-of-sporten-tijdens-enof-na.html

Nu bewegen geen noodzaak meer is-> https://fysiosportcoach.blogspot.com/2017/10/nu-bewegen-geen-noodzaak-meer-is.html

Als zorgverlener ontzorgen-> https://fysiosportcoach.blogspot.com/2018/02/als-zorgverlener-ontzorgen.html

Het is ook altijd de patiënt die verantwoordelijk is voor zijn eigen genezing-> https://fysiosportcoach.blogspot.com/2018/03/het-is-altijd-de-client-die.html

Wat je moet weten over trainen en de trainbaarheid van het lichaam-> https://fysiosportcoach.blogspot.com/2018/08/wat-je-moet-weten-over-trainen-en-de.html

Beginners hebben weinig tot geen trainingservaring en gaan daardoor vaker de fout in dan getrainden-> https://fysiosportcoach.blogspot.com/2018/08/beginners-hebben-weinig-tot-geen.html

Wat wij zeggen en wat hoort de patiënt-> https://fysiosportcoach.blogspot.com/2018/10/wat-wij-zeggen-en-wat-hoort-de-client.html

Redder of Hulpverlener?-> https://fysiosportcoach.blogspot.com/2019/05/redder-of-hulpverlener.html

De Dokter..  in Bewegen!-> https://fysiosportcoach.blogspot.com/2019/07/de-dokter-in-bewegen.html

Wat heb ik de afgelopen 4 jaar zien veranderen-> https://fysiosportcoach.blogspot.com/2021/01/wat-heb-ik-de-afgelopen-4-jaar-zien.html



Stof tot nadenken dus..




zaterdag 9 januari 2021

Wat heb ik de afgelopen 4 jaar zien veranderen

 De afgelopen 4 jaar heb ik geprobeerd bewegen meer onder de aandacht te brengen. Nu, 4 jaar later, staat er op ieder platform wat ook maar enigszins met gezondheid te maken heeft, dat bewegen het belangrijkste ingrediënt is voor een fysiek en mentaal gezond leven. 

Aan het begin van elk jaar is iedereen voornemens de dingen in het leven anders te gaan doen. Als deze veranderingen enigszins aansluiten bij wat je al deed, is het reëel dat je aan de goede voornemens kunt voldoen. Anders is het gedoemd te mislukken. Een fysiek en mentaal gezond leven is een levenswijze. We zijn uiteraard in staat onze levenswijze of levensfilosofie, hoe je het ook wil noemen, aan te passen, maar alleen als het bij ons past en anders niet. Een kleinere maat broek past over 6 maanden nog steeds niet. Onze eigen maat daarentegen zit wel lekkerder na 6 maanden. Dit lukt dus alleen met aanpassingen binnen je eigen structuur.

Ik ben mij ervan bewust dat er echt uitzonderingen zijn, dat vind ik bewonderenswaardig en moedig ik aan. 


Hier heb ik het eigenlijk over diegenen die aan het begin van elk jaar weer zeggen dat ze willen afvallen, zich te zwaar vinden en vinden dat ze teveel gegeten hebben de afgelopen maanden.. en daar voornamelijk de 'schuldvraag' leggen. Dit is het soortbenoemde een Jo Jo effect.

Wat heb ik nu zien veranderen? Niet veel, er zijn niet meer mensen meer gaan bewegen. Ze zijn anders gaan bewegen, en met name het afgelopen jaar, simpelweg omdat hun woon-werk bewegend verkeer is afgenomen of volledig tot stilstand is gekomen. Alleen dat besef is er nog niet helemaal. Men geeft aan veel meer te zijn gaan wandelen, maar vergeten dus dat er iets anders is weggevallen. Ik ben vooral bezig dit goed uit te leggen en onder woorden te brengen zodat dit besef ook doordringt. Als binnen de toekomst het vanuit huis werken de nieuwe norm is, zal je moeten kijken naar meer alternatieven van bewegen en binnen het thuiswerken evenveel uren te maken als dat je op kantoor zou werken. De overgebleven tijd kun je dan besteden aan daadwerkelijk extra bewegen. In essentie gaat het dus om een verandering in gedrag wat je langer kunt volhouden dan een dieet van 3 maanden om tot een gezond fysiek en mentaal leven te komen.

Lees deze nog eens van 2 jaar(oktober 2017) geleden: "nu bewegen geen noodzaak meer is"

 https://fysiosportcoach.blogspot.com/2017/10/nu-bewegen-geen-noodzaak-meer-is.html

En deze uit de Volkskrant van 8 januari 2020:

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/waarom-het-zo-moeilijk-vechten-is-tegen-het-jojo-effect-en-hoe-blijvend-afvallen-misschien-toch-lukt~bf9613ed/


Stof tot nadenken dus..