Volg per Email

zaterdag 11 maart 2017

..want de blessure is de grens..

Blessures, hoe kom je eraan, hoe kom je ervan af..
Vaak krijg ik deze vraag: hoe kom ik nou aan deze blessure?  
Een blessure is meestal iets van de weke delen van ons lichaam, daarmee bedoel ik de spieren en pezen.  Een spontane blessure aan een bot komt veel minder vaak voor. Deze ontstaan meestal als gevolg van een val of een intern afwijkende oorzaak, bijvoorbeeld botontkalking. Binnen de sport komen wel stressfracturen voor, waarbij toch een knikje of breuk in het bot kan komen. De naam ‘stress’ zegt het al..
te véél, te váák, te lang druk- of stootbelasting. Vroeger ook wel bekend als ‘marsfractuur’, vooral bij soldaten een bekend fenomeen.
Deze keer heb ik het over spierblessures, als meest voorkomende blessure.
Spieren zijn een van de meest flexibele onderdelen van het lichaam. Tegenwoordig wordt eindelijk veel geschreven over het feit dat we tot op hoge leeftijd onze spieren kunnen trainen.
Als een spier die inactief is kan krimpen (atrofie), dan zal een spier die voldoende actief is ook kunnen groeien (hypertrofie), maar niet eindeloos..


Eigen foto







Wat gaat er mis bij blessures?
Bij een blessure is sprake van hinder tijdens bewegingsactiviteiten in het dagelijkse leven. Het bewegen wordt dan bemoeilijkt en soms heel beperkt. Dit kan op langere termijn weer blessures tot gevolg hebben. Pijn inhibeert (remt) namelijk de juiste spierspanning en leidt dus eigenlijk tot spierfunctieverlies.



Terug naar de beginvraag: Wat is nou eigenlijk een spierblessure?
Ik probeer altijd uit te leggen dat ik de spier vergelijk met een elastiekje, een gezond elastiekje dat flexibel, uittrekbaar en in krimpbaar is.
Het uitrekken van een spier kan op 2 manieren gebeuren:
-  Hij trekt samen en wordt uitgerekt, of wel de spier is Excentrisch, hij verlengt.
- Ook kan men een spier uitrekken zónder dat daarbij de spier aangespannen mág worden, dit gebeurt tijdens het stretchen.
Vandaag hebben we het daar niet over, ander keertje misschien..
Ook het inkrimpen kan op 2 manieren gebeuren:
- Hij trekt samen en levert kracht, of wel de spier is Concentrisch, hij verkort.
- hij is inactief en atrofieert.


Als de spier samentrekt dan is het belangrijk dat hij daarna weer soepel terugkeert naar de rust lengte.
Als we een oud elastiekje (inactief geweest voor lange tijd) uit de la pakken en we rekken het maximaal uit, dan gebeurt er het meest voorspelbare: het knapt op zijn maximale lengte.
Een nieuw elastiekje zal bij dezelfde maximale lengte wel heel blijven (dat is mijn ervaring, slechte exemplaren daargelaten). Als je het nieuwe elastiekje forceert, zal deze uiteraard ook knappen, maar ook dan gaat de vergelijking met spieren op..
Als spieren niet voorbereid zijn op een komende activiteit, bijvoorbeeld maximaal uitgerekt worden, zal er gemakkelijk een blessure kunnen optreden. Een spier in goede conditie, voorbereid op wat komen gaat, zal niet kapot gaan. Als er bij bewegen en sporten continu pijntjes, irritaties of echt een beperkende last aanwezig is, dan is datgene wat je van de spier vraagt te veel. Simpeler kan het niet.
Er is nog 1 andere mogelijk oorzaak van spierblessures bij bewegen, namelijk dat het mechanisme waaraan de spier vast zit en trekt, beperkt is in zijn beweeglijkheid, meestal een gewricht.
Ja? En wat is dan de oplossing?  


Neem de tijd om de blessure tot rust te laten komen, te laten genezen, en de mechaniek te laten nakijken, bijvoorbeeld bij de Fysiotherapeut.
Regelmatig spierkracht oefeningen doen om de spier voor te bereiden op wat komen gaat is aan te raden, omdat een krachtige spier meer elastisch is.
Of dit nou activiteiten in het dagelijks leven zijn of dat dit intensieve sportactiviteiten zijn, dat maakt niet uit. Het gaat erom dat je ze doet!


Begrijp hoe bewegen in elkaar zit..

Stof tot nadenken dus..



Ben je in meer stukjes van mij geïnteresseerd klik hier op de link: 
https://fysiosportcoach.blogspot.com/?m=1