Volg per Email

zaterdag 11 februari 2017

De Buik (en de Ademhaling)

Ha ja eindelijk, eens een keertje echt over de Buik. De foto's van het vorige blog waren wel mijn extremen.. (en ik was een beetje in een opstandige bui(k)).
Nee, het is echt een item, iedereen heeft wel eens een periode dat de Buik in de weg zit, staat, of hangt.
Dagelijks lezen we wel over de Buik en de Buikspieren. Die er waarschijnlijk voor moeten zorgen dat wij zo min mogelijk van de Buik zien. Behalve als iemand in verwachting is, dan mag tegenwoordig de Buik gezien worden. Hij wordt soms zelfs versierd. Maar euh..hoe platter hoe beter..? Wat doet dat met mensen die geen platte Buik hebben? Het is voor veel mensen een crime de Buik onder controle te houden. Zelfs mijn vader van 89 maakte nog af en toe de opmerking dat hij zijn Buik te dik vindt. 87 en het goede leven.. met mate.

Net zoals dat je een aanleg hebt voor een bepaalde lichaamslengte, lichaams breedte en lichaams dikte, heb je ook een aanleg voor een bepaalde soort Buik.
Uiteraard is levensstijl en getraindheid ook mede bepalend. Het is een illusie dat iedereen een Blokjesbuik kan krijgen door te trainen, dan wel te oefenen.
Het wordt lastig als men dus het idee heeft dat een platte Buik het meest geaccepteerde is. Want als het niet in de genen zit, of je voldoet in je gevoel niet aan de ‘norm’, gaat men allerlei compensatie strategieën gebruiken om de Buik zo “plat” mogelijk te laten lijken. De meest gebruikte strategie is de Buik intrekken, vooral ter hoogte van de maag. Mijn ervaring is dat de cliënten dan ook daadwerkelijk denken dat ze de buikspieren aanspannen..

De Buik intrekken remt de normale ademhaling, de ontspanning van het middenrif, de onderrug en de bilspieren. De ademhaling wordt hoog, oppervlakkig en er wordt kort uitgeademd. Dit kan leiden tot zeer uiteenlopende klachten.



Patiënten willen graag een goede houding.
Als ik hen dan vraag wat zij daar onder verstaan, dan geven zij het volgende antwoord:"Ik mag toch niet met een te holle rug staan? Ik denk een beetje zo je bekken naar achteren kantelen en je Buik aanspannen.Dan heb ik toch een goede houding, rechte rug?” Maar hier gaat het dus mis. Op het moment dat men het bekken naar achteren kantelt, doet men dit met zijn of haar bilspieren en hamstrings, en niet met de buikspieren. Dus in plaats van dat men de buik aanspant, houdt men de adem en de buik in.
Men denkt dus dat een 'rechte' rug, de juiste rug is.

“Ja, een rechte rug, maar op welk deel van de rug moet recht zijn?” En dan is het stil..
De cliënten wijzen naar de onderrug en Buik, alsof dat in een lijn moet staan.

De onderrug wervels zijn niet gemaakt om in een rechte lijn boven elkaar te staan. In het onderste gedeelte van de wervelkolom, zijn de wervel blokjes zo gebouwd dat er altijd een lichte holte zichtbaar is. Dit komt omdat in dit deel van de kolom de voorkant van het blokje hoger is dan de achterkant.
Als je met je hand een holte op je onderrug kunt voelen (of zien, kijk maar in de spiegel van opzij), dan sta je in het relatieve midden.
Dit heeft tot gevolg dat de buik altijd iets naar voren staat.
Een zogenaamde ‘rechte' rug proberen op te vangen in de onderrug zorgt voor allerlei klachten op langere termijn.
Je begrijpt nu misschien dat het een complex gebeuren is.
Het begint meestal met een esthetisch gedachtengoed (slanker lijken?), wat kan leiden tot een groot aantal complexe klachten in de rug, buik en het bekkengebied.

Mensen, ga lekker oefenen. Doe alle oefeningen en bewegingsvormen die je fijn vindt, maar houdt rekening met de wetten van mechanica, die in het lichaam gelden. Simpelweg omdat wringen door middel van spanning vasthouden altijd last veroorzaakt.
Consulteer een fysiotherapeut als je last en problemen hebt met je houding en je buikspieren.

Let op je eet- en drinkgewoonten, voel je gezond en fit zoals je bent.
Zoals een goede spreuk die in ons eetcafe ‘De Bicker’ hangt:
“Van niet eten word je mager”

Keep on (buik) Breathing!

Ps: functie Buikspieren o.a.: buigen de rug (wat versterkt wordt bij een achterover gekantelt bekken!); verhogen van de buikdruk bij hoesten, niezen, persen; dat we niet te achterover buigen de rugkolom bij het boven ons hoofd werken..

Stof tot nadenken dus..



Ben je in meer stukjes van mij geïnteresseerd klik hier op de link: 

https://fysiosportcoach.blogspot.com/?m=1


zaterdag 4 februari 2017

De Blokjesbuik

De afgelopen weken heb ik meerdere malen de vraag gehad: "heb je niet een paar goede buikspieroefeningen voor mij".  
"Nou, er zijn heleboel goede buikspieroefeningen". Net zoals dat er een heleboel goede beenspier oefeningen bestaan, heleboel goede armspier oefeningen en nog veel meer..


(Foto in eigen bezit)



Belangrijker is, welk einddoel wil je bereiken?  
Wil je krachtig de rug kunnen buigen, bijvoorbeeld houthakken
wil je lang kunnen staan
wil je hoesten, niezen, persen
wil je fietsen
wil je roeien
wil je hockey
wil je voetballen
wil je golfen
wil je honkballen
wil je handballen
wil je speerwerpen
wil je polsstokspringen
wil je hardlopen
wil je zwemmen
wil je kunnen tillen
wil je gewoon kunnen wandelen
wil je lang kunnen zitten
zeg het maar..


"Nou eigenlijk vind ik mijn buik wat slap en ik wil het wat steviger hebben, liefst ook wat dunner krijgen. En het is toch ook goed voor je rug..?"


Stof tot nadenken dus..


Ben je in meer stukjes van mij geïnteresseerd klik hier op de link: 
https://fysiosportcoach.blogspot.com/?m=1