Volg per Email

zaterdag 11 februari 2017

De Buik (en de Ademhaling)

Dit keer gaat het over de Buik en meer..
Het is het meest voorkomende, benoemde item in mijn werk, iedereen heeft wel eens een periode dat de Buik in de weg zit, staat, of hangt. Dagelijks lezen we wel over de Buik en de Buikspieren. Waarom willen zo min mogelijk, of dat anderen zo min mogelijk, van de buik zien? Hoe platter hoe beter..? Wat doet dat met mensen die niet aan dit 'voorbeeld' voldoen? En dat zijn er velen. Het is voor veel mensen een crime de Buik onder controle te houden.




Net zoals dat je een aanleg, onze genetica, hebt voor een bepaalde lichaamslengte, lichaams breedte en lichaams dikte, ligt ook vast welke soort Buik iemand heeft. Uiteraard is levensstijl en getraindheid medebepalend.Het is een illusie dat iedereen een Blokjesbuik kan krijgen door te trainen, dan wel te oefenen.
Het wordt lastig als men dus het idee heeft dat een platte Buik het meest geaccepteerde is. Want als het niet in de genetica zit, of je voldoet in je gevoel niet aan de ‘norm’, gaat men allerlei compensatie strategieën gebruiken om de Buik zo “plat” mogelijk te laten lijken. De meest gebruikte strategie is de Buik intrekken, vooral ter hoogte van de maag. Mijn ervaring is dat de patiënten dan ook daadwerkelijk denken dat ze de buikspieren aanspannen..



De Buik intrekken heeft consequenties voor de normale ademhaling en lichaamshouding, met name de onderrug, de ontspanning van het middenrif en de bilspieren. De ademhaling wordt hoog, oppervlakkig en er wordt kort uitgeademd. Dit kan leiden tot zeer uiteenlopende klachten.
Patiënten willen graag een goede houding.
Als ik hen dan vraag wat zij daar onder verstaan, dan geven zij het volgende antwoord:"Ik mag toch niet met een te holle rug staan en of ook niet met over gestrekte knieën. Wat een goede houding is, is ook gewoon individueel bepaald. Wat voor de een goed is is voor de ander minder goed, denk weer aan bouw en aanleg. “De rug moet toch Recht zijn" Simpel: "welk deel van de rug moet recht zijn?” De patiënten wijzen naar de onderrug en Buik. De onderrug wervels zijn niet gemaakt om in een rechte lijn boven elkaar te staan. In het onderste gedeelte van de wervelkolom, zijn de wervel blokjes zo gebouwd dat er altijd een lichte holte zichtbaar is. Dit komt omdat in dit deel van de kolom de voorkant van het blokje hoger is dan de achterkant. Als je met je hand een holte op je onderrug kunt voelen of zien, kijk maar in de spiegel van opzij, dan sta je in het relatieve midden. Dit heeft tot gevolg dat de buik altijd iets 'naar voren staat'. Trek je buik in om deze plat te houden dan verander je eigenlijk de positie van de onderrug wervels. Zie plaatje derde figuur. Je begrijpt nu misschien dat het een complex gebeuren is. Het begint meestal met een esthetisch gedachtegoed, slanker lijken?, wat kan leiden tot een groot aantal complexe klachten in de rug, buik en het bekkengebied.
Consulteer een fysiotherapeut als je last en problemen hebt met je houding en je buikspieren.
Geef je buikspieren de kans mee te doen met je ademhaling en voel je vrij in het bewegen ervan.

Stof tot nadenken dus..



Ben je in meer stukjes van mij geïnteresseerd klik hier op de link: 

zaterdag 4 februari 2017

De Strakke Buik

De afgelopen weken heb ik meerdere malen de vraag gehad: "heb je niet een paar goede buikspieroefeningen voor mij".  
"Nou, er zijn heleboel goede buikspieroefeningen". Net zoals dat er een heleboel goede beenspier oefeningen bestaan, heleboel goede armspier oefeningen en nog veel meer..


(Foto in eigen bezit)
Belangrijker is, welk einddoel wil je bereiken?  
Wil je krachtig de rug kunnen buigen, bijvoorbeeld houthakken
wil je lang kunnen staan
wil je beter kunnen hoesten, niezen, persen
wil je fietsen
wil je roeien
wil je hockeyen
wil je voetballen
wil je golfen
wil je honkballen
wil je handballen
wil je speerwerpen
wil je polsstokspringen
wil je hardlopen
wil je zwemmen
wil je kunnen tillen
wil je gewoon kunnen wandelen
wil je lang kunnen zitten
zeg het maar..
"Nou eigenlijk denk ik dat mijn buikspieren wat slapper zijn en ik wil het wat steviger hebben, liefst ook wat dunner krijgen. En het is toch ook goed voor je rug..?"


Stof tot nadenken dus..


Ben je in meer stukjes van mij geïnteresseerd klik hier op de link: 
https://fysiosportcoach.blogspot.com/?m=1