zaterdag 3 december 2016

Het Bovenbeen


Het Bovenbeen

We hebben allemaal wel eens spierpijnen gehad in onze bovenbenen en dan, zeer waarschijnlijk, voornamelijk aan de voorzijde. Dit betreft de Musculus Quadriceps, dat is een grote spier die je kan onderverdelen in vier aparte delen die wel met elkaar samen werken.
De oorzaak van spierpijn op deze plek is meestal makkelijk te benoemen door mijn patiënten.
De oorzaak van spierpijn aan de achterkant van het bovenbeen, dit betreft de Hamstrings, een verzamelnaam voor de hele spiergroep aan de achterzijde van het bovenbeen. Voor deze groep spieren is niet altijd zo direct duidelijk te benoemen.
In beide gevallen belemmert het tijdelijk het lopen, het gaan zitten, het opstaan, het traplopen, het fietsen en dergelijke. Eigenlijk alle dingen waarbij we onze heupen en knieën moeten buigen en op strekken.
In mijn opleidingen heeft een leraar het zo uitgelegd dat je je Musculus Quadriceps eigenlijk kan missen om op te staan en te lopen. Daar moest ik even goed over nadenken. Hij doceerde dat de Hamstrings ook verantwoordelijk kunnen zijn voor het strekken van de knie.
Uiteindelijk leerde ik dat dit in zekere zin ook waar is. We zijn heel makkelijk in het omzeilen van het goed gebruik maken van de Musculus Quadriceps. Dat kan dus veroorzaakt worden doordat de hamstrings een deel kan overnemen vooral als men bijvoorbeeld voorste kniepijn ervaart. Om dat te 'omzeilen' schakelt men bij druk op klachten de Musculus Quadriceps uit en schakelt men meer de hamstrings in.

(eigen foto)

Voorste kniepijn kan ontstaan of blijft in stand, doordat bij pijn de Musculus Quadriceps in kracht afneemt(men gebruikt de spier minder goed vanwege de pijn) en de Hamstrings het deels overnemen. Het strekken van de knie gaat over in het naar achteren trekken van de knie door de Hamstrings waardoor ook strekken plaats vind.
Eveneens verlies je, bij pijn en aangepast bewegen, functie en flexibiliteit. Men ervaart dan meer en meer continu pijn bij bewegen.

Mijn nadenken leidde tot de volgende vragen:
  • Is er een gestoorde functie die pijn veroorzaakt?
  • Is er pijn die de functie verstoort?
  • Is er een gestoorde functie die de pijn onderhoudt?

Dit zijn vragen die bij mij opkomen als een patiënt voor mij zit met deze klacht. Door goed te vragen, kijken naar de beweging en mee te denken met de patiënt, kun je makkelijk antwoord krijgen op bovenstaande vragen.
Feit blijft, dat als er klachten rondom knie- of heupgewricht zijn, de bovenbeenspieren anders met elkaar gaan samenwerken. Een samenwerking die op langere termijn negatieve gevolgen kan hebben voor blijvende klachten in dit gebied vaak met name rondom het kniegewricht zelf.
De bovenbeenspieren zijn een onderdeel van een beweegketen, zoals ook de onderbeenspieren. Later zal ik daar meer over schrijven, omdat ik er van overtuigd ben dat je eerst de ingrediënten moet kennen om ze daarna met elkaar te laten samenwerken. Als dit in de juiste verhouding gebeurt, kan bewegen zonder belemmering plaatsvinden.



Stof tot nadenken dus..



Ben je in meer stukjes van mij geïnteresseerd klik hier op de link: 
https://fysiosportcoach.blogspot.com/?m=1


Geen opmerkingen: