Volg per Email

zaterdag 10 december 2016

De Ruimte Spieren

Wellicht weten jullie nog hoe onze astronaut André Kuipers in 2011, na 5 maanden rond de aarde te hebben gevlogen, uit de ruimtecapsule getild werd. Kon niet op zijn benen staan en amper zijn armen optillen, zitten, alleen met goede ondersteuning. En dat terwijl hij, voordat hij op missie ging, zich de blubber had getraind onder streng regime. Waar was al dat resultaat van dat trainen gebleven? Zelfs ‘aan boord’ was een hometrainer, loopband en dergelijke. En toch kwam hij als een lappenpop uit die capsule. Hij heeft lange tijd nodig gehad om weer fit te worden.


(foto: wallpapers-achtergronden.blogspot.nl)








Het antwoord hierop is simpel: tijdens het bewegen in de ruimte is er amper weerstand aan de spieren, je bent immers gewichtloos en er is geen luchtweerstand. Dat maakt dat de spieren amper moeite hoeven te doen om bewegingen op gang te brengen. Het lichaam probeert altijd zuinig om te gaan met energie. Daarom zal de opgeslagen energie, die hij in het voorbereidend trainingsprogramma heeft gegenereerd, worden afgebroken, omdat deze niet gebruikt wordt. Hoe langer deze situatie zonder weerstand duurt, hoe meer spierafbraak er plaatsvindt. Dit noemen wij inactiviteitsatrofie met als gevolg functieverlies. De astronaut is wel actief in de ruimte, maar de Weerstand die hij moet overwinnen voor beweging is minimaal. De spier zal zich aanpassen aan zijn situatie.


Andersom kan ook, maar dat had de astronaut al gemerkt in zijn voorbereidend trainingsprogramma. Kracht en conditietraining.
Spieren passen zich dus aan aan de situatie waarin ze gevraagd worden te functioneren.
De zwaartekracht op aarde is de weerstand die wij moeten overwinnen om rechtop te kunnen staan en te kunnen lopen. Zolang wij blijven lopen en bewegen zal de spierkracht onderhouden blijven. Het wordt anders wanneer we ziek zijn. Dan liggen we wel eens een aantal dagen achtereen in bed of mogelijk in het ziekenhuis.
OOK wordt het anders als we dagen achtereen op een stoel zitten en/of ons alleen verplaatsen met de auto, de trein, de tram of de bus, en daartegenover ZELF minder hoeven te bewegen.

Onze spieren hebben weerstand nodig om gezond te blijven!

Via wetenschappelijk onderzoek weten we dat een spier zich het meest gezond blijft gedragen als hij variërende wisselende weerstand prikkels krijgt.
Uit wetenschappelijk onderzoek weten we nu ook dat als we spieren isoleren en niet laten bewegen we na één een week tot 10%, en na twee weken tot 25%, krachtsverlies ‘oplopen’ en dus spieratrofie kunnen oplopen. Lees het korte verslag via de onderstaande link van de Maastrichtse Universiteit.


Voor mensen op leeftijd is inactiviteit funest voor hun spierconditie en gezondheid. Voor sportmensen eveneens, denk bijvoorbeeld aan een griep die langer dan vijf dagen duurt.
Tijdens mijn sportcarrière hielden wij vast aan de norm: 1 week ziek, 3 weken nodig om weer op het oude niveau te komen. Denk er maar eens over na. Een ieder is vast wel eens 1 dag echt ziek geweest, het duurde waarschijnlijk ongeveer 3 dagen voordat je er geen last meer van had..

De boodschap van dit stukje: geef je spieren dagelijks een portie extra bewegen met geringe weerstand. De norm die hiervoor gehanteerd wordt is 30 minuten.
Doe dit bovenop je normale inspanningen van werken en huishouden. Dat zal je conditie en fitheid ten goede komen.


Neem de trap, omhoog, bijvoorbeeld twee treden tegelijk. Loop liever dan met de tram of de bus of ga fietsen.

Als je moeite hebt om weer op gang te komen dan zijn wij fysiotherapeuten ervoor om jullie op weg te helpen. Een beginnetje kan je natuurlijk maken met de voorbeelden in mijn andere blogs in: De Kippennek, Aandeanderekantvanlijn..,

Stof tot nadenken dus..



Ben je in meer stukjes van mij geïnteresseerd klik hier op de link: 

https://fysiosportcoach.blogspot.com/?m=1


4 opmerkingen:

Joke van Saarloos zei

Wat een boeiend stukje heb je weer geschreven. Goed te begrijpen en ook confronterend: er is dus altijd werk aan de winkel!
Ga zo door svp want je helpt me in mijn bewustwordingsproces dat het echt nodig is om te blijven bewegen.

FysioSportCoach zei

Dank je Joke, dat is ook de bedoeling, bewustwording van het belang van bewegen!

Pallou zei

In het bezit van een al wat ouder lijf weet ik eigenlijk wel het belang van bewegen. Maar oh, wat goed om er telkens aan herinnert te worden. Want die bank zit zo lekker. Dus toch maar de trap blijven nemen i.p.v. de lift.

FysioSportCoach zei

Ja Pallou, dat doe je goed!