Volg per Email

zaterdag 7 januari 2017

Hup, in de Benen..







(eigen foto)
















Dit heb ik al een paar keer geroepen in mijn blogs. Maar daar heb je wel fitte Benen voor nodig. Benen omvat je voet-, knie- en heupscharnieren. Deze kunnen na al dat vele zitten van de afgelopen gezellige dagen wel wat oefening gebruiken. Als we zo vanuit het niets gaan rennen en vliegen kan het wel eens op een teleurstelling uitlopen, letterlijk en figuurlijk. Laten we rustig beginnen. De voeten en kuiten, daar waar het allemaal zou moeten beginnen, kunnen we zelfs zittend doen. Intensiever wordt het als je rechtop staat. Goed en lekker lopen begint met goed functionerende voet- en kuitspieren schreef ik al in het blog: aandeanderekantvandelijn

De grijpfunctie is belangrijk voor onze stabiliteit tijdens lopen. Oefenen op 1 been vind men over het algemeen moeilijk. Dit is wel goed om te doen: we staan regelmatig even op 1 been en bij trap oplopen, duwen we zelfs met 1 been, om en om, ons volledige lichaamsgewicht omhoog. Bij het staan op 1 been je volledige gewicht omhoog duwen, valt niet altijd mee. Kijk maar eens om je heen hoe men de trap omhoog komt. Er zijn namelijk een heleboel mogelijkheden om dit te doen. Maar het zou handig zijn als je al je beenspieren hiervoor in de goede functie volgorde inschakelt. Dan wordt het minder intensief voor het totaal en op lokaal 1 scharnierpunt. Is er ook een optimale manier om omhoog te komen?
Ik merk als ik dit vraag aan mijn patiënten, dat ze het lastig vinden om na te denken over hoe ze nu werkelijk opstappen, die vraag stel ik altijd als er pijnklachten zijn. Patiënten met pijnklachten in het gebied van de Achillespees merken vaak niet de compensatiestrategieën bij het traplopen om de pijnklacht niet te hoeven voelen. Met gevolg dat de functie, zoals deze voorheen verliep, verstoord wordt.
Als we iets van een hoge plank willen pakken waar we niet bij kunnen, zullen we ons zoveel mogelijk proberen uit te strekken om er toch bij te kunnen komen, voordat we beseffen dat we een opstapje nodig hebben als het niet lukt. Traplopen is een deel van dit uitstrekken, vanaf de voet en enkel gezien. Uiteraard zullen de voet- en kuitspieren volledige functie moeten hebben om zo hoog mogelijk te kunnen komen. Als de voorwaarde aanwezig is, kracht en functie, kan het gebruikt worden.
Om pijnklachten in de Achillespees regio te voorkomen is een goede verdeling van ons spiergebruik belangrijk. De 'lange spieren', die liggen in de kuit en de 'korte spieren', die liggen in de voet zelf, zijn het belangrijkst voor een goed looppatroon zonder klachten. Deze moeten goed functioneren, maar in de praktijk worden ze vaak minder goed gebruikt door o.a. schoenen keuze. Schoenen kunnen ons beperken om alle gewrichten in de goede stand te krijgen, simpelweg omdat een schoen een bepaalde stijfheid kan hebben in het ‘opvouwen’ of wel afrollen van de voet tijdens lopen.
Als we bijvoorbeeld de kuitspieren willen oefenen, dan het liefst op blote voeten, om ook de grijpfunctie te accentueren. Dit kan met je voorvoet op een strak opgerolde keukenhanddoek. De belangrijkste aanwijzing is dus dat je met je tenen de opgerolde handdoek probeert vast te grijpen en vast te houden tijdens het omhoog duwen, om tot op je tenen (bal van de voet) te komen. Probeer het verschil maar eens te voelen zonder het grijpen van de tenen in de handdoek en met het grijpen van de tenen, terwijl je jezelf omhoog duwt op 1 been. Lukt het niet begin, dan eerst met 2 benen naast elkaar oefenen.

In het dagelijks leven kunnen we bewust de trap op lopen door eens te voelen of je je voet- en kuitspieren wel goed in gebruik hebt. Als je ze goed voelt aanspannen aan de gehele achterzijde van je onderbeen, dan ben je waarschijnlijk goed bezig.

Thuis kun je goed oefenen. In de stoel zittend kun je bijvoorbeeld met je blote voeten proberen de keukenhanddoeken op te vouwen. De grijpfunctie die je hiermee oefent is van belang voor je evenwicht, je balans als je staat, vooral op 1 been. Bij Lopen, wandelen en Hardlopen staan we een kort moment op 1 been. Bij verstoring van de grijpfunctie van de tenen zien we al compensaties elders in het lichaam tijdens staan, lopen en hardlopen. Balans op 1 been is eenvoudig te doen voor de televisie, aan je bureau, of tijdens je tandenpoetsen.
Hieronder 2 foto's van een oefenvoorbeeld.


(eigen foto's)



Stof tot nadenken dus..



Ben je in meer stukjes van mij geïnteresseerd klik hier op de link: 


2 opmerkingen:

Joke van Saarloos zei

Pffft, niet mis deze oefeningen. Wel heel leuk om zo stap voor stap te zien wat we eigenlijk allemaal moeten ondernemen voor het simpel zetten van stappen. Wat is ons lijf toch knap.

En wat ontzettend leuk dat je zoveel moeite neemt om het uit te schrijven.
Veel dank lieve coach!

FysioSportCoach zei

Dank je Joke, is ook leuk om zo op te schrijven hoor. Ik vertel het zo vaak. Nu kan iedereen het ook nalezen en doen😊